EventerMerkevarebygging

Original merkevare­opplevelse med Norgips

By november 15, 2017 No Comments

Tror du gipsplater kan bli sexy? Dette var Norgips mål under Bygg Reis Deg messen 2017. Fotobaren ble utfordret til å delta i en original merkevareopplevelse som skulle skape oppmerksomhet på messen. I regi av Heshest- kreativt byrå ble «Walls of Norway», en stand med moteshow, motefotobar og motemagasin, alt det du forbinder med  byggebransjen, eller hva?

Moteshow, en ny opplevelse for byggebransjen

Norgips’ mål var å gjøre det litt kjedelige fenomene gipsplater sexy. Elementer fra den feminine motebransjen skulle implementeres inn i den maskuline byggebransjen. På den måten skulle standen skille seg ut fra massene, og skape en original merkevareopplevelse.

For å skille seg ut var standen rosa, en farge som er lite brukt i fagfeltet. Standen skulle forestille en catwalk. Alle de ansatte på standen hadde hvit skjorte, mørk bukse og rosa sløyfe. Til gitte tider var det moteshow hvor de ansatte i Norgips tok hver sin type gipsplate og spaserte på catwalken, for å vise de til publikum.

Deling på sosiale medier

Fotobaren skulle forestille en photoshoot. Deltakerne kunne ta bilder med rekvisitter. Rekvisittene var utstyr og verktøy brukt i bransjen, selvfølgelig var disse rosa. Bilde deltakerne tok kom direkte på et glossy magasincover.

Norgips ønsket deling digitalt, vi valgte derfor å lage en fullstendig digital løsning. Når bildene kun finnes digital må de også sendes digitalt dersom de som har blitt tatt bilde av vil dele dem med andre. En enkel måte å dele med flere på er sosiale medier.

På standen oppfordret vi til at de fotograferte skulle dele bildene, vi hjalp dem også med dette. I tillegg hadde Norgips en konkurranse hvor deltakerne deltok ved å bruke en hashtag. Det å ha en hashtag oppfordrer også til at bilde skal bli distribuert på sosiale medier. Og ved å ha en konkurranse øker dette sannsynligheten for at hashtaggen blir brukt. Les mer om hastag og andre tips du bør følge dersom du skal ha en stand her.

Personer utenfor vår målgruppe

Messedeltakerne var hovedsakelig menn, og mange av de i en høyere aldersgruppe. Av erfaring er det disse som er minst glad i å bli tatt bilde av. Vår utfordring ble derfor å treffe personer som var utenfor vår målgruppen. De trengte et ekstra push for å løsne opp, men de fant raskt ut at denne aktiviteten egentlig var veldig morsom.

Tusen takk til Fotobaren som bidra til å gjøre vårt konsept og utrykk optimalt og ikke minst komplett under Bygg Reis Deg 2017! Vi liker å gjøre ting med en tvist og da var Fotobaren et enkelt valg for oss å samarbeide med. Det er alltid viktig for oss å prøve å skape en kreativ stoppeffekt, for å trekke besøkende inn på standen vår – men denne gangen er vi glad for at Fotobaren også hjalp oss med å integrere digital kommunikasjon for å oppnå spredning i sosiale mediekanaler og ikke minst økt oppmerksomhet blant 550 andre stand. I 2015 vant vi og i år kom vi på 2.plass – vi er super fornøyd og kan absolutt anbefale Fotobaren til andre! Psst, vi får ikke nok, så derfor har vi leid dem inn til årets julebord.

Anette BrennemoMarkedskonsulent i Norgips AS

Statistikken

35

Aktive timer

754

Bilder tatt

8965

Målbar rekkevidde

1429

Delinger

7

Klikk på kunde-link

979

Totale sidevisninger

379 mailer delt

62 bilder delt

90 bilder delt

Nysgjerrig på hvordan vi genererer disse tallene? Klikk her