Merkevarebygging

Ditt bilde på forsiden av VG – Skreddersydd aktivering på Slottsfjell

By oktober 23, 2017 No Comments

I forbindelse med et oppdrag for VG+, laget vi en løsning med fokus på interaktivitet og en digital opplevelse. Fotobaren var en del av VG+ sin stand på festivalen Slottsfjell. Bildene festivaldeltakerne tok ble plassert på forsiden VG+. På Fotobarens skjerm kunne deltakerne selv velge hvilken overskrift de ønsket for sitt bilde, og ta bilde med matchende rekvisitter.

Bestillingen

  • Skape en spennende opplevelse som engasjerer gjestene, og fører til deling på sosiale medier.
  • Øke VG sin tilstedeværelse og synlighet på sosiale medier.
  • Gi mulighet til påmeldinger for nyhetsbrev.
  • Skape en løsning som fører til salg av VG+ sitt sommertilbud.
  • Øke standens synlighet på festivalområdet, og skille den ut fra massene.
  • Helhetlig konsept som bevarer og bygger på kundens merkevare og identitet.

Løsningen

  • Fotobaren tok VGs brief og utarbeidet en strategi for å implementere merkevaren inn i vårt festivalkonseptet. VG ble presentert med et påsynsfiler og mockups for å illustrere veien videre.
  • En Fotobar hvor gjestene kunne få sitt ansikt på forsiden til VG. De kunne velge mellom ulike nyhetsoverskrifter, og ta bilde med passende rekvisitter til de ulike temaene.
  • Fotobaren tilpasset og implementerte VG+s identitet, på fysiske og digitale medier.
  • Med digital profilering på alle bilder som ble delt digitalt, fikk VG+ sitt budskap med på alle bilder som ble delt uten at det virket som overtydelig reklame.
  • Info om VG+s sommertilbud var å finne på hvert bilde som en del av VG-forsiden og skjermer på standområdet. Der ble det også informert om konkurransen og hashtaggene som skulle benyttes. Les mer om hvorfor du bør ha hashtag og konkurranse på ditt event her.
  • Alle deltagere fikk dele bildene sine på sosiale medier. Rekkevidde og statistikk ble målt for å se bruken og spredningen. (Statistikken kan du se lenger ned på siden.)
  • 597 e-postadresser samlet inn fra gjester som ønsket nyhetsbrev fra VG+.
  • Det ble laget en bakgrunn og skreddersydde rekvisitter som passet tema, og ivaretok kundens identitet.

Landingside

Festivaldeltakerne må sende bildene på e-post, sms eller dele direkte på sosiale medier dersom de vil ha dem digitalt. Hvert bilde ble levert på en egen mikronettside, eller landingsside. Den fortalte deltakerne om konkurransen, hashtaggen som skulle benyttes og opplyste om sommertilbudet. Landingssiden skulle også gjøre veien til kjøp av VG+ så kort som mulig. 

Vi samlet inn 597 e-postadresser

På dette eventet gjorde vi det mulig forfestivaldeltagerene å melde seg på VG+s nyhetsbrev dersom de ønsket dette. Det var viktig for oss at gjestene skulle få valget om de ønsket nyhetsbrev eller ikke. Mange kan oppleve uønskede e-poster irriterende. Dette kan dermed skape negative assosiasjoner til merkevaren, og da virke mot sin hensikt. Ved at gjesten måtte gi sitt samtykke til nyhetsbrev ivaretok vi også lovgivning for personvern. Når en person samtykker til nyhetsbrev viser også dette at han er interessert i ditt produkt. Vi samlet til sammen 597 nye abonnenter til VG+s nyhetsbrev. 

Konsept – Ditt bilde på forsiden av VG

I VG+s fotobar kunne festivalgjester få ansiktet sitt på forsiden av VG. På skjermen var det mulig å velge mellom ulike humoristiske nyhetsoverskrifter. Valgmuligheten førte til at gjestene interagerte med fotobaren. Gjestene kunne mixe og matche med passende og upassende rekvisitter til de ulike temaene. På den måten kunne de skape fiktive nyhetssaker venner og bekjente kunne le av. Hele konseptet var digitalt, noe som sikret en kostnadseffektiv løsning for VG.

Statistikken

36

Aktive timer

1600

Bilder tatt

100

Målbar rekkevidde

2088

Delinger

41

Klikk på VG+ kampanjelink

6740

Totale sidevisninger

 1715 mailer delt

 192 bilder delt

179 bilder delt

Nysgjerrig på hvordan vi genererer disse tallene? Klikk her