Ofte stilte spørsmål

  • Opprigg & nedrigg
    • Kreves det strøm?

      Ja. Selv om man kan ta bilder med den selv om den ikke er koblet til strøm, så vil ikke LED-lyset rundt skjermen fungere uten. Så for best mulig kvalitet på bildene anbefaler vi på det sterkeste å koble Fotobaren til strøm.

      Fotobaren har noe batteritid, men LED-lyset på enheten vil altså ikke fungere uten at den er koblet til stikk-kontakt.

      Fotobaren kommer med en en 2.5 meter lang ledning, men 1.5 meter av de går til å komme ned til bakken fra enheten. Vi anbefaler derfor alltid å ha en skjøteledning tilgjengelig i tilfelle dere skulle trenge det.

    • Hva burde jeg tenke på med tanke på bakgrunn?

      Vi har et stort utvalg bakgrunner her. Vi oppfordrer kundene våre til å være kreative og sette sitt personlig preg på bruk av bakgrunn. Vi anbefaler ikke store, flate, reflekterende overflater da disse kan skape mye gjenskinn, men ellers går det meste. Glittervegger, blomstervegger, og vakre stoff eller murvegger. Alt som kan bidrar til å skape et unikt utseende på deres bilder uten at det blir masete er å anbefale.

      Du har også muligheten til å legge AI green screen til bestillingen din, der gjester kan velge blant ulike bakgrunner som erstatter den fysiske bakgrunnen i rommet.

    • Burde jeg slå på og sette opp ekstra lys for enda bedre bilder?

      Det skal ikke nødvendig så lenge det ikke er veldig mørkt i rommet, men det vil bidra til enda bedre kvalitet på bildene med ekstra lys i rommet. Som en generell regel så blir bilder finere jo mer lys det er i rommet, så skru gjerne på lysene som finnes på rommet.

      Sett gjerne Fotobaren opp et sted der det er store vinduer for å få inn dagslys, men unngå å ha vinduer eller sterkt lys rett bak eller ved siden av gjestene i bildet. Helst bak fotobaren for best effekt. Unngå direkte sollys derimot. Så hvis kveldssolen kommer inn vinduet er det bedre å ikke ha det.

    • Er det godt nok lys fra Fotobaren til å ta bilder i et mørkt lokale?

      Fotobaren er utstyrt med LED-lys rundt hele iPaden som hjelper godt i mørke rom, men vi anbefaler likevel å ha lys på i rommet, da bildene blir finere jo mer lys det er i rommet. Samtidig ser vi at Fotobaren har blitt brukt i mørke settinger før, og selv om bildekvaliteten da ikke nødvendigvis har vært på topp, så har kundene vært strålende fornøyd pga. den høye underholdningsverdien den skapte på festen! Det viktigste med en photo booth er aktiviteten og engasjementet den skaper blant gjestene deres.

    • Hvordan får man best mulig bilder med Fotobaren?

      Sett opp stativet slik at de som ønsker å ta bilder ser rett inn i kamera. Ta noen testbilder og se hvordan lyset er. Fotobaren er utstyrt med LED-lys rundt hele iPaden som hjelper godt i mørke rom, men som en generell regel så blir bildene finest med mest mulig lys i rommet.

      Lag gjerne et merke på gulvet slik at gjestene vet hvor de skal stå når de tar bilder, med eksempelvis teip.

      Juster høyden på Fotobaren for de lave, da det er lettere for folk med høyde å bøye seg ned enn for lave å hoppe opp for å bli med i bildet. For barn anbefaler vi å ha en bruskasse eller treeske i nærheten som de kan stå på for å rekke opp, eller lei en ekstra fotobar kun for de som dere kan rigge opp til deres høyde!

    • Jeg får ikke bildene på e-post når jeg sender de fra Fotobaren. Hva gjør jeg?

      Det er 2 grunner til at dette kan skje.

      1. Du har ikke koblet på WIFI. Sørg for å følge instruksene på manualen for å gjøre dette.
      2. WIFI nettverket ditt gir ikke stabilt internettilgang eller blokkerer sending av e-post. Dette løser du ved å bruke et annet nettverk. Eller å nullstille ditt nettverk ved hjelp av nettverksansvarlig. Noen hoteller og lokaler har egne tekniske nettverk som egner seg for teknisk utstyr. Vi anbefaler å be om tilgang til dette fra deres vert. Disse er ofte mer stabile og blokkerer ikke forsendelse av e-post.
    • Jeg får ikke koblet Fotobaren på WiFi. Hva gjør jeg?

      Hvis du ikke får koblet opp Fotobaren til ditt nettverk så kan det være at du ikke har riktig passord, eller at nettverket er ustabilt. Et annet alternativ for WiFi er å dele hotspot fra mobilen din å koble til.

      Det er uansett ikke krise om du ikke får koblet Fotobaren på WiFi. Den vil fungere også uten WiFi, bare uten QR-kode funksjonen, og e-poster man taster inn vil ikke få bildene sine før den kobles på nett igjen. Alle bilder blir lagret og lastes automatisk opp til ditt galleri så fort Fotobaren ankommer til vårt lager. Normalt er det 4-5 arbeidsdager etter du sendte den i retur. Tiden kan variere utifra postgangstid.

    • Hvordan kobler vi til eget WiFi?

      Ønsker du å sette opp ditt eget WiFi til din Fotobar så trykker du på WiFi ikonet nederst på skjermen, velg ditt nettverk og passord som er til nettverket. Når du er koblet mot et fungerende stabilt nettverk vil du kunne få bildene du tar via QR-kode eller og e-post. Test alltid at dette fungerer etter at du har koblet deg på WIFI.

    • Hvordan monterer man Fotobaren?

      Fotobar Lite er veldig enkel å montere, og følger med en lettvinn bruksanvisning som du får fysisk i boksen og elektronisk på e-post. Du setter først opp stativet, fester enheten på stativet, plugger i strømmen, og så kan moroa begynne!

    • Hvordan pakker jeg stativet sammen?

      Du pakker sammen stativet med å åpne de tre knappene langs hvert ben. Dette vil medføre at stativet blir så lite som det trenger for å passe i kassen du returnerer Fotobaren med.

  • Booking
    • Kommer frakt i tillegg?

      Frakt tur retur via Posten til ditt nærmeste hentepunkt er inkludert i prisen. Ønsker du en annen fraktmetode kan det innebære en ekstra pris. Tilgjengelige fraktalternativer for ditt postnr. ser du i kassen.

    • Følger det med rekvisitter og bakgrunner?

      Nei, rekvisitter, bakgrunner og annet tilbehør kan kjøpes sammen med leie av Fotobar Lite. Se våre tilgjengelige bakgrunner og rekvisitter ved å trykke her.

    • Når mottar jeg Fotobaren?

      Vi gjør vårt aller beste for at Fotobaren blir levert hjem til deg via Bring senest dagen før ditt arrangement. Er du sent ute med din bestilling, send oss en mail på booking@fotobaren.no med ditt bookingnr så gjør vi vårt beste for å sende Fotobaren til deg så fort vi kan.

    • Når skal Fotobaren leveres tilbake og hvordan?

      Din Fotobar skal alltid leveres tilbake til et postkontor første hverdag etter din booking, eller hentes på døra etter avtale om eventet var i Oslo & omegn. Eksempelvis, har du leid den en lørdag skal den leveres førstkommende mandag. Når du leverer Fotobaren til Posten MÅ du huske på å ta imot og ta vare på innleverings-kvitteringen, da Fotobaren er ditt ansvar inntil den er innlevert til Posten med den inkluderte returlappen eller hentet av oss i Oslo & omegn.

      Obs! Om du ikke får levert Fotobaren til Posten eller overlevert den til oss i Oslo & omegn senest første virkedag etter event vil du bli fakturert 500 kr ink. mva per forsinket dag.

    • Hvordan leveres Fotobaren?

      Vi bruker Bring/Posten som leverandør for forsendelser av Fotobaren utenfor Oslo og omegn. Vi sender derfor Fotobaren til ditt nærmeste postkontor. Innenfor Oslo og omegn leverer vi som regel med budbil på døra. I Fotobar-kassen er det en returlapp som du klistrer på toppen av esken når du leverer den i retur til hvilket som helst Posten-lokasjon. Du kan levere Fotobaren til alle postkontor eller post-i-butikk i Norge.

      Obs! Husk å be om kvittering for at du har levert inn Fotobaren til Posten. Unntaket er dersom vi har avtalt levering med budtjeneste, noe vi gjør ved utvalgte lokasjoner i Oslo og omegn.

    • Når mottar jeg min Fotobar?

      Vi har leveringsgaranti slik at du skal få din Fotobar senest en dag før din første eventdato. Er du litt sent ute med bestilling (innen samme uke som eventdato) må du velge "Ekspress neste dag levering" i kassen. Etter ditt event returnerer du Fotobaren via ditt lokale postkontor med returlappen som ligger i esken. Husk å be om kvittering for at du har levert Fotobaren.

    • Kan jeg betale med faktura?

      Ja, du kan betale med «Bedriftsfaktura fra Fotobaren» i kassen eller bedriftsfaktura via Klarna. For Klarna bedriftsfaktura, velg «Klarna Checkout» som betalingsmåte i kassen og velg deretter Kjøper som «Firma/Bedrift».

      Ellers er det mulig å betale med bank/kredittkort eller Vipps. Er du bedriftskunde kan du foreta utlegg. Vi sender alltid kvittering på kjøp slik at du kan dokumentere utlegget ditt. Får du ikke til å betale med disse betalingsmetodene ta kontakt med oss på booking@fotobaren.no så skal vi hjelpe deg.

    • Har dere ledig kapasitet på min dato?

      Med mindre du ser en melding øverst på nettsiden om at vi er fullbooket en spesifikk dato så er vi ledige og det er bare å legge inn bestilling.

    • Hvorfor er Fotobar Lite så utrolig billig?

      Grunnen til dette er at Fotobar Lite er langt rimeligere og enklere utstyr enn Fotobar Pro, bilder fås kun digitalt og den krever ikke bemanning. Fotobar Lite sendes direkte til deg, og på bare noen få minutter har du den klar for fest! Fotobar Lite gir samme moroa som en Fotobar Pro, bare til en brøkdel av prisen.

    • Hvilken dato skal jeg booke for en helg?

      Faller eventdatoen din på en helg, velger du helg som varighet og setter første eventdato som første dag dere faktisk skal bruke Fotobaren. Vi sender Fotobaren slik at du får den senest dagen før din eventdato.

    • Kreves det WiFi?

      Nei, Fotobar Lite krever ikke WiFi, men det anbefales på det sterkeste for best mulig opplevelse. Det vil gjøre at du kan se bildene dine med det samme via lenken og passordet du får/fikk i forkant av eventet ditt, og vil la gjestene kunne få bildene via QR-kode og e-post med det samme.

      Har du ikke WiFi på ditt event så blir alle bildene lagret på enheten uansett og gjester kan fortsatt få bildene via Airdrop med det samme, samt legge inn e-posten sin slik at de får bildene sine når den kobles på nett igjen. Bildene dine blir lastet opp til ditt galleri når vi mottar din Fotobar tilbake hos oss.

      Husk, du kan alltids dele WiFi fra din smarttelefon om det ikke er WiFi på stedet.

    • Hvor stor er Fotobaren og er den grei å bære?

      Fotobaren er kompakt pakket i en plastikk eske på 50x40x20cm som kan bæres. Vekten er på rundt 7 kg og inneholder alt en trenger for å lage god stemning på din fest: Fotobaren, strømledning, Bring retur label og effekter/bakgrunner hvis du har bestilt det.

  • Bilder
    • Hvor lenger oppbevarer dere mine bilder?

      Dine bilder vil ligge tilgjengelig i ditt passordbeskyttede galleri i hele 365 dager fra din eventdato. Etter 365 dager vil galleriet og bildene bli slettet automatisk. Innenfor de 365 dagene har du mulighet til å se, dele og laste ned bildene til din datamaskin. Obs! Vi tar ikke ansvar for at du ikke laster ned bildene dine før de blir slettet, da vi har informert om dette mange ganger både på nettsiden, i epostene du får før og etter ditt event.

    • Hvordan laster jeg ned alle mine bilder på en gang?

      Logg inn med master-tilgang passordet til ditt personlige galleri som du fikk tilsendt lenke og passord til på epost både før og etter ditt event. Nederst på midten vil du se en «Download ZIP» knapp. Trykk på denne for å laste ned alle dine bilder på en gang.

      Har du utfordringer med å laste ned dine bilder kan det være følgende grunner:

      • Du ser ikke «Download ZIP» knappen fordi du er logget inn med vanlig tilgang passordet. Logg inn på nytt med mastertilgang-passordet.
      • Det er ikke nok plass på PCen du prøver å laste ned bildene til. Prøv å last ned på en annen PC.
      • Du prøver å laste ned bildene på en iPad eller lignende. Prøv å laste ned på en datamaskin.

      Er det andre grunner, send oss en mail til booking@fotobaren.no med ditt ordrenr. så vil vi se nærmere på det.

    • Hvordan håndteres bildene?

      Les mer om vår databehandleravtale her.

    • Hvor finner jeg bildene mine?

      I forkant av eventet ditt får/fikk du tilsendt en lenke og 2 ulike passord til ditt personlige live-galleri. Her kommer bildene inn så snart de blir tatt. Dette krever at fotobaren er koblet på WiFi, men bildene vil automatisk lastes opp til galleriet ditt så fort den kobles på WiFi igjen uansett. Logg deg inn på galleriet med ett av de 2 passordene du har mottatt. Forskjellen på de 2 ulike passordene ser du under.

      Passord vanlig tilgang: Dette er passordet du selv har valgt ved bestilling. Kan kun se bilder, ikke slette. Om du ønsker å gi gjester tilgang til galleriet er det dette passordet du bør gi de.

      Passord mastertilgang: Kan slette bilder og laste ned alle bilder på en gang. Vi fraråder derfor sterkt fra å dele dette passordet med andre!

      Fotobaren tar vare på galleriet ditt i 365 dager fra din eventdato før det slettes automatisk. Husk derfor å laste ned bildene etter ditt event.

    • Når får man se og motta bildene?

      Både du og gjestene kan se og motta bildene med det samme de er tatt! Ingen trenger å vente.

      Gjestene kan få bildene sine rett til mobilen med det samme de er tatt via QR-kode, e-post, eller AirDrop!

      Som kunde vil du få tilsendt en lenke og passord til ditt live-galleri i forkant av ditt event. Her vil bildene komme inn med det samme de er tatt (så lenge fotobaren er koblet på WiFi). Herfra kan du både se, laste ned, og slette uønskede bilder når du måtte ønske, og til og med vise bildene i slideshow på storskjerm både under og etter eventet ditt!

    • Hvor mange bilder kan man ta med Fotobaren?

      Fra du mottar fotobaren til den må sendes tilbake kan du/dere ta så mange bilder dere ønsker! Vi setter ingen grenser på antall, og dere kan også ta bilder både før og etter selve eventet deres. Husk at alle bildene som tas i leieperioden vil havne i samme galleri.

  • Feil, skader, & mistet utstyr
    • Mistet/skadet utstyr (egenandel)?

      Oppdages det manglende/mistet utstyr eller skader på det tilbakeleverte utstyret utover vanlig slitasje betaler kunden en egenandel i henhold til følgende:

      • Skadet fotobar/iPad/skjerm/LED-lys: kr 2000,-
      • Skadet/mistet stativ/tripod: kr 1000,-
      • Skadet/mistet boks med skum: kr 1000,-

      Om utstyret blir fullstendig ødelagt eller sporløst borte i kundens besittelse, belastes kunden et beløp tilsvarende den totale verdien av utstyret, nemlig kr. 15 000,- for å kompensere for dette.

      Eventuelle skader skal meldes umiddelbart til Fotobaren via e-post eller telefon med dokumentasjon i form av bilder av utstyret og beskrivelser på hva som foregikk.

    • Fotobaren har bare sort skjerm. Hva gjør jeg?

      Sjekk alltid om stikkontakten er koblet til strøm først, og la enheten lade i noen minutter. Vi sjekker alltid utstyret før vi sender Fotobaren til våre kunder. Noen ganger kan det oppstå tekniske problemer, og skulle det ha skjedd på ditt arrangement, ta kontakt på vår supporttelefon så fort som mulig, så vil vi bistå deg for å fikse problemet.

    • Hva skjer hvis Fotobaren blir borte i posten?

      Hvis Fotobaren blir tapt i posten ber vi deg sende oss kvitteringen du fikk når du leverte inn Fotobaren til Posten til booking@fotobaren.no, som ditt bevis på at du har levert den inn. Merk emnefeltet med ditt bookingnummer. Om du ikke har innleverings-kvittering og Fotbaren ikke dukker opp igjen innen rimelig tid kan vi stille deg til ansvar for mistet utstyr.

  • Levering & returnering
    • Jeg har fått beskjed om levering med bud/levering på døren. Hva gjør jeg?

      I utgangspunktet leverer vi fotobaren til det nærmeste postkontoret. For noen kunder i utvalgte steder leverer vi med bud på døren av hensyn til rask levering og henting. Du trenger bare å følge instruks du får på e-post og sørge for at du er hjemme til angitt tid. Skulle det ikke være mulig må du ta kontakt senest 24 timer før den avtalte tiden for levering/henting. Slik at vi kan se på muligheten for ny tid for levering eller henting.

    • Posten/Bring spør om jeg vil ha hjemlevering?

      Noen kunder kan få tilbud fra posten om å betale ekstra for å få levert pakken hjem. Vi anbefaler ikke å gjøre dette da det kan føre til forsinkelser og at du ikke får din fotobar til avtalt tid. Dersom du gjør dette gjør du det på eget ansvar og Fotobaren kan ikke lengre overholde sin leveringsgaranti.

    • Tilbyr dere levering på døren for bedrifter?

      Ja, det gjør vi! Velg «Bedriftspakke på dør» eller «Levering og henting med budbil på dør» (kun Oslo & omegn) som leveringsmetode i kassen for å få Fotobaren levert på døren (kun for bedrifter). Skal den leveres på dør til et hotell eller lignende ber vi deg avtale dette med de på forhånd slik at de ikke får seg en overraskelse når den blir levert.

      Vi tilbyr også «Ekspress neste dag levering» som kommer frem dagen etter vi sender den fra oss. Denne blir også levert på døren og er vårt eneste alternativ om du bestiller godt utenfor Oslo samme uken som ditt event.

    • Når mottar jeg Fotobaren?

      Vi gjør vårt aller beste for at Fotobaren blir levert hjem til deg via Bring senest dagen før ditt arrangement. Er du sent ute med din bestilling, send oss en mail på booking@fotobaren.no med ditt bookingnr så gjør vi vårt beste for å sende Fotobaren til deg så fort vi kan.

    • Hva skjer hvis Fotobaren blir borte i posten?

      Hvis Fotobaren blir tapt i posten ber vi deg sende oss kvitteringen du fikk når du leverte inn Fotobaren til Posten til booking@fotobaren.no, som ditt bevis på at du har levert den inn. Merk emnefeltet med ditt bookingnummer. Om du ikke har innleverings-kvittering og Fotbaren ikke dukker opp igjen innen rimelig tid kan vi stille deg til ansvar for mistet utstyr.

    • Når skal Fotobaren leveres tilbake og hvordan?

      Din Fotobar skal alltid leveres tilbake til et postkontor første hverdag etter din booking, eller hentes på døra etter avtale om eventet var i Oslo & omegn. Eksempelvis, har du leid den en lørdag skal den leveres førstkommende mandag. Når du leverer Fotobaren til Posten MÅ du huske på å ta imot og ta vare på innleverings-kvitteringen, da Fotobaren er ditt ansvar inntil den er innlevert til Posten med den inkluderte returlappen eller hentet av oss i Oslo & omegn.

      Obs! Om du ikke får levert Fotobaren til Posten eller overlevert den til oss i Oslo & omegn senest første virkedag etter event vil du bli fakturert 500 kr ink. mva per forsinket dag.

    • Hvordan leveres Fotobaren?

      Vi bruker Bring/Posten som leverandør for forsendelser av Fotobaren utenfor Oslo og omegn. Vi sender derfor Fotobaren til ditt nærmeste postkontor. Innenfor Oslo og omegn leverer vi som regel med budbil på døra. I Fotobar-kassen er det en returlapp som du klistrer på toppen av esken når du leverer den i retur til hvilket som helst Posten-lokasjon. Du kan levere Fotobaren til alle postkontor eller post-i-butikk i Norge.

      Obs! Husk å be om kvittering for at du har levert inn Fotobaren til Posten. Unntaket er dersom vi har avtalt levering med budtjeneste, noe vi gjør ved utvalgte lokasjoner i Oslo og omegn.

    • Når mottar jeg min Fotobar?

      Vi har leveringsgaranti slik at du skal få din Fotobar senest en dag før din første eventdato. Er du litt sent ute med bestilling (innen samme uke som eventdato) må du velge "Ekspress neste dag levering" i kassen. Etter ditt event returnerer du Fotobaren via ditt lokale postkontor med returlappen som ligger i esken. Husk å be om kvittering for at du har levert Fotobaren.

    • Hva gjør jeg hvis jeg mangler eller har mistet returlappen?

      Vi sender alltid med en reserve som du finner klemt mellom skummet og innsiden av boksen. Om du ikke finner den heller, ta kontakt med oss på booking@fotobaren.no med ditt ordre nummer, så sender vi deg en ny.

    • Hvordan fungerer henting på hovedkontoret?

      Har du bestilt din Fotobar med avhenting ved vårt hovedkontor i Oslo. Så er vårt kontor åpent fra 09.00 til 16.00 alle hverdager.

Submitted Successfully

We will respond soon

Velg din fotobar

Fotobar Pro

Mest populær for bedrift

Fra 11.490 kr for 2 timer

Fotobar Lite

Mest populær for privat

Fra 2.500 kr for en hverdag

Vi fremkaller smil 😉

Hjem
Tilbehør
0