MerkevarebyggingTips

6 tips for fortjent media

By oktober 3, 2017 No Comments

Hvordan skal du få folk til å distribuere din merkevare? Vi gir deg seks enkle tips du bør følge.

1

Spennende opplevelse

Lag en uforglemmelig opplevelse for deltakerne, noe som skiller seg ut fra massene. Hygger de seg er det større sannsynlighet for at de blir lenger og engasjerer seg mer. I våre dager skal alt foreviges og deles. Har deltakerne det gøy tar de gjerne frem kameraet, og tar bilder for å dele på sosiale medier.

2

Hva synes du er verdt å dele?

Gi deltakerne noe de ønsker å dele. Det kan være et morsomt bilde av vennegjengen, eller en kul hårfrisyre laget av en stylist. 

3

Hashtag, et must!

Lag en hashtag (også kalt emneknagg). Gjør den kort, lett å stave og enkel å huske. Vis den tydelig, og oppfordre deltakerne til å bruke den.

En hashtag oppfordrer også i seg selv at bilder skal deles. Det leder deltakerne mot å dele bilde. En konkurranse hvor deltakerne er med i trekningen dersom de deler et bilde med en spesiell hashtag vil også øke bruken av den.

En hashtag kobler også bilde til din merkevare, og den gjør det lett for deg å se hvor mange som har delt bilde. Greier du å skape en opplevelse som flere ønsker de hadde deltatt på, vil en hashtag gjør det lett for dem å følge med hjemmefra.

4

Tilgang til internett

Ønsker du at folk skal dele innhold på sosiale medier. Gjør det lett for dem. Gi deltakerne tilgang til wifi.

5

Personaliser

Folk liker ting spesiallaget for seg. Gjerne noe med vårt eget navn. Hvor mange ganger har du ikke sett en Starbucks-kopp med kundens navn på Instagram?

6

Er det gratis?!

Gi deltakerne noe å ta med hjem. Det trenger ikke å være noe stort og dyrt. Hva med en kopp, nøkkelring eller en artig bilderemse å henge på kjøleskapet?

Ved å gi bort noe gratis skaper du gode assosiasjoner til din merkevare. Ha din bedrifts identitet og logo på det du gir bort. Det vil føre til at flere ser dette, og eieren av gjenstanden ser det gjentatte ganger. På den måten vil de huske din bedrift neste gang de trenger et produkt du tilbyr. Din bedrift blir “top of mind”.